היטל השבחה דירה יחידה

כשזה נוגע לדיני מקרקעין רבים מאתנו מבינים מעט מאד, או בכלל לא, אך כשמדובר בקנייה של בית ישנה חשיבות רבה במיוחד בהבנת התחום הזה לעומקו, כולל נושא של היטל השבחה דירה יחידה. היטל זה, לרוב מקור לבלבול ודאגה, הינו תשלום חובה המוחל על מקרקעין שערכו עלה בעקבות שינויים שונים שבוצעו בו לאחר קבלת האישורים הנדרשים.

יחד עם זאת, עם הידע והסיוע הנכון, אפשר להתמודד איתו בצורה יעילה ונכונה יותר, להפחית את גובה הסכום שלו ובמקרים מסוימים אפילו – לקבל פטור מהיטל זה.

מהו היטל השבחה של דירה יחידה?

היטל השבחה דירה יחידה אינו מס אלא תשלום חובה על נכסים שעלו בערכם בעקבות אישורים מסוימים שניתנו לאחר 1 ביולי 1975. אישורים אלה, כמו תב"ע או היתרי שימוש חריגים, עשויים לשפר משמעותית את שווי השוק של הנכס ולכן מצריכים התייחסות מיוחדת בתצורת היטל זה.

גובה ההיטל הינו 50% מעליית שווי הנכס, סכום משמעותי מאד, המדגיש את חשיבות ההבנה ובמידת האפשר הפחתתו של היטל זה.

כיצד מחושב היטל השבחה?

מעבר לתשובה על השאלה מה זה היטל השבחה חשוב להבין גם כיצד הוא מחושב. חישוב היטל השבחה דירה יחידה מתבסס על עליית ערך הנכס, הנובעת מאישורים מיוחדים שניתנו, כמו תוספת אחוזי בנייה או המרת השימוש בנכס.

המועד המרכזי לקביעת ההיטל הוא מועד מימוש הזכויות שלו, כמו במכירת הנכס, מה שמחייב את בעליו להיות מודעים לכל ההשלכות הכלכליות האפשריות של השבחת הנכס ומכירתו, לאחר מכן.

דוגמאות לדרכים בהן ניתן להפחית את ההיטל

הפחתת היטל השבחה דירה יחידה היא נקודה המצריכה התייחסות ומעוררת שאלות רבות בקרב לא מעט בעלי נכסים. ניתן לקבל פטורים או להפחית בגובה ההיטל במקרים מסוימים, למשל עבור נכסים בשכונות שיקום ייעודיות או כאלה העוברים סוגים ספציפיים של בנייה כמו פרויקטי תמ"א 38, שבהם ניתן להפחית את שיעור ההיטל ל-5% בלבד.

הבנת החריגים הללו וחיפוש דרכים לקבלת פטור או הפחתת ההיטל יכולים לעשות את כל ההבדל בין הוצאה כספית גבוהה מאד בעת המכירה להוצאה נמוכה או בכלל לא.

איך ולמי מגישים את הערעור על ההיטל

למי שרוצה להגיש ערעור בנושא היטל השבחה דירה יחידה, בין בשל החיוב עצמו או הסכום, ניתן לעשות זאת באחת מתוך שתי הדרכים הבאות:

  1. ניתן להגיש ערעור תוך 45 יום ממועד הוצאת השומה, לוועדת הערר, מה שרלוונטי רק עם אכן צריך לשלם את ההיטל עצמו ולא נקבע פטור.
  2. באמצעות פנייה לשמאי מכריע. כאן מדובר בדרך הנפוצה ביותר להגשת ההפחתה על ההיטל והיא כוללת פנייה למועצת שמאי המקרקעין, כדי שזו תמנה שמאי מכריע שיבחן את הנושא ויבדוק את הנושא.

מדוע כדאי לפנות לחברה המתמחה בהפחתת היטל השבחה על דירה יחידה

סיוע של איש מקצוע, במיוחד שמאי מקרקעין מיומן או חברה מתמחה המסייעת בהפחתת היטל השבחה דירה יחידה, חשוב במיוחד במקרים כאלה. מומחים אלה יכולים להעריך את ההיטל, לבחון את הסיבות, אם אכן הן קיימות, להפחתה ולהדריך את בעלי הנכס בתהליך הערעור. המומחיות שלהם לא רק מגדילה את הסיכויים לתוצאה מוצלחת, כפי שמצפים לקבל, אלא גם מספקת שקט נפשי כאשר מתמודדים עם היטל בסכום גבוה כל כך או שלא בצדק.

לסיכום

היטל השבחה דירה יחידה הוא פרמטר שיש לקחת בחשבון כאשר מוכרים נכס, ובייחוד אם אותו נכס עבר תהליך של השבחה. התקשרות עם אנשי מקצוע המתמחים בהפחתת היטל ההשבחה יכולה להציע את המענה המתאים, בין אם במקרה של הפחתה בגובה ההיטל ובין אם בביטולו אם אכן זה אפשרי.

שאלה בהיטלי השבחה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם
מאמרים נוספים
היטל השבחה על קרקע

היטל השבחה על קרקע

היטל השבחה על קרקע הוא נושא מרכזי ובעל חשיבות רבה בשוק הנדל"ן הישראלי. זהו מס שמוטל על בעלי קרקעות כאשר חלה עליית ערך בקרקע שברשותם,

קרא עוד »
היטל השבחה דירה יחידה

היטל השבחה דירה יחידה

כשזה נוגע לדיני מקרקעין רבים מאתנו מבינים מעט מאד, או בכלל לא, אך כשמדובר בקנייה של בית ישנה חשיבות רבה במיוחד בהבנת התחום הזה לעומקו,

קרא עוד »