היטל השבחה על הקלה

מתן הקלה מוסדר בחוק התו"ב סעי' 146-151, כאשר המונח הקלה מוגדר כהרשאה לבצע עבודה הטעונה היתר בסטייה מהוראות התכנית או תקנה אחרת.

סעיף 2(א) לתוספת השלישית לחוק התו"ב מטיל חיוב בהיטל השבחה על עליית שוויים של מקרקעין עקב אישור תכנית, מתן הקלה או התרת שימוש חורג.

הקלה במהותה אינה יכולה להיות שימוש חורג, מאידך היא פועלת בסטייה מהוראות התכנית. כאשר בכל מקרה הועדה אינה יכולה לאשר הקלה שיש בה משום סטייה ניכרת מהוראות התכנית.

על אישור הקלה יכולה הועדה להטיל חיוב בהיטל השבחה ככל ולעמדת הועדה אישור ההקלה גרם להשבחת המקרקעין. במקרה כזה יום ארוע המס הוא יום אישור ההקלה בועדה המקומית.

החבות בהיטל נוצרת עם אישור ההקלה בועדה ואינה תלויה בהוצאת היתר בניה או ניצול ההקלה בפועל. כאשר יום מימוש הזכויות הוא יום מתן היתר בניה או מכירה של הזכויות בנכס.

חשוב לדעת כי זכויות הניתנות בדרך של הקלה יש בהן מימד של ארעיות ותוקפן מותנה בתוקף ההיתר, משפג תוקף ההיתר פג תוקפה של ההקלה ועמה מתפוגג גם החיוב בהיטל השבחה.

במילים פשוטות

תוקף ההקלה הוא לא לנצח אלא עד מקסימום אורך החיים הכלכלי של המבנה לפי ההיתר. ולכן כאשר מחשבים את ההשבחה על ההקלה, על השמאי להביא זאת בחשבון מה שיכול להשפיע על גובה ההשבחה והיטל ההשבחה בשיעור של 15%-30%. לכן במידה וקיבלתם דרישה לתשלום היטל השבחה על הקלה, כדאי לבדוק ששמאי הועדה הביא פרמטר זה בחשבון ההשבחה בשומתו ובמידה ולא יכול להיות שכדאי לערער.

 

את המאמרים היטל השבחה מה זה והיטל השבחה על הקלה תמצאו בבלוג שלנו.

שאלה בהיטלי השבחה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם
מאמרים נוספים
היטל השבחה על קרקע

היטל השבחה על קרקע

היטל השבחה על קרקע הוא נושא מרכזי ובעל חשיבות רבה בשוק הנדל"ן הישראלי. זהו מס שמוטל על בעלי קרקעות כאשר חלה עליית ערך בקרקע שברשותם,

קרא עוד »
היטל השבחה דירה יחידה

היטל השבחה דירה יחידה

כשזה נוגע לדיני מקרקעין רבים מאתנו מבינים מעט מאד, או בכלל לא, אך כשמדובר בקנייה של בית ישנה חשיבות רבה במיוחד בהבנת התחום הזה לעומקו,

קרא עוד »